piše: Ana Milošević
Dok širom Sjedinjenih Država, spomenike Konfederacije uklanjaju ili premeštaju,
Ana Milošević razmatra “maniju sećanja” na Balkanu i različita značenja i svrhe spomenika.
![]() |
izvor: balkanist.net |
Na skorašnjem simpozijumu o
Evropskom sećanju, pitala sam tri eksperta za suočavanje
sa prošlošću o putu ka pomirenju. Da li počinje kao politički
proces ili treba da bude započet zbog kolektivne potrebe da se
pomirimo sa prošlošću? Nisu mogli da mi daju jedinstven odgovor. I pore toga,
svi su bili čvrstog uverenja da postavljanje spomenika doprinosi i
pomirenju i različitim načinima prihvaćanja prošlosti.
Pre nego što je spomenik rođen iz bronze ili kamena, za njega su već vezane različite želje o njegovoj budućoj nameni. Neki mogu verovati da će taj spomenik podići svest o kolektivnoj tragediji ili da će osnažiti marginalizovane zajednice. Za druge, spomenik treba da pomogne u suočavanju sa problematičnom prošlošću, ili da stvori narativ oko zajedničke istorije sa ciljem da smiri društvene napetosti i doprinese pomirenju. Lista želja je podugačka. Mnoga različita očekivanja su usmerena na jedan komad kamena, betona ili gvožđa, i mnogi spomenici prožeti različitim željama podignuti su širom Evrope u poslednjih 20 ili 30 godina. Sećanje i spomeni su postali dominantan način komunikacije o prošlosti (ne budimo uobraženi pa da kažemo “o istoriji”). Ali ovaj proces je više od same izgradnje spomenika: sećanja su takođe deo rastućeg biznisa, usmerenog na memorijalni turizam, stvaranje tradicije i kupovinu suvenira. Hranimo se sećanjima, simbolično i bukvalno.
Jedno od mesta gde je globalna manija sećanja očigledna je deo sveta za koji je Vinston Čerčil tvrdio da
“stvara više istorije, nego što može da svari”:
Balkan.
U balkanskim zemljama sećanja, istovremeno se čini da
se prisećamo svega i da se ne sećamo ničega. Podižemo spomenike vladarima iz prošlih milenijuma kojima utvrđujemo kontinuitet sa savremenim državama kako bi učvrstili njihovo krhko postojanje.
Istovremeno, majstorski zaobilazimo načine da očuvamo
spomen na lidere poput bivšeg predsednika vlade, reformatora
Zorana Đinđića, koji je ubijen pre manje od dve decenije.
Ponekad kroz naše učestvovanje u gradnji spomenika, tvrdimo da se “sećamo”
stvari koje nikada nismo sami iskusili. Širom Balkana podignuti su spomenici
u čast događaja, stranih velikodostojnika i državnika koji sa regionom nisu
imali nikakve veze. Na kraju, koristimo spomenike kako bi ismevali sopstvenu maniju sećanja.
Mostarski spomeniku legendarnom majstoru borilačkih veština Brusu
Liju, stvoren je kao simbolični izraz neutralne solidarnosti u
etnički podeljenom Bosanskom gradu: svojevrsni krik
protesta protiv daljeg prisvajanja javnog prostora za izražavanje ratnih nepravdi kao dela šire
politike sećanja.
Naše diznifikovane zemlje sećanja često namerno mistifikuju sopstvenu(e)
prošlost(i) kombinujući božansko i profano, demaskirane istine i bele
laže. Heroji su često zlikovci, a zlikovci su takođe i heroji. Porazi
su pobede, a krajevi su počeci. Ono što postoji danas je siva zona, u
kojoj je skoro sve otvoreno za interpretaciju. No, šta tačno znači
podići danas spomenik na Balkanu?
Na ovom mestu, želim da podelim dve misli.
- Postavljanje spomenika na javnoj površini kako bi se sačuvalo sećanje na tragični događaj (percipiran kao kolektivna tragedija) je politička izjava.
- Postavljanje spomenika je igra nultog zbira. Višak u proizvodnji spomenika stvara rezultate suprotne od njihovih prvobitno proklamovanih ciljeva. kada ovo postane široko rasprostranjena praksa, postavljanje spomenika ima veoma ograničen uticaj na društvo.
Pre nekoliko godina, moj
prijatelj me je pozvao kako bi se raspitao gde može naći zastave svih
država bivše Jugoslavije. Od kako se ja sećam, zastave su bile
državni simboli koji su bili ekskluzivno postavljani samo na vladine
zgrade. Svojevremeno Titova slika je bila u svakoj učionici, a zastava
Jugoslavije se lepršala na školama, bolnicama i zgradama javne
uprave. Prvi put sam videla zastavu na privatnoj svojini 2009. na
Kosovu, gde je svako domaćinstvo postavilo novu plavu zastavu kako bi
proslavili prošlogodišnje proglašenje nezavisnosti. Moj prijatelj
ima preduzetničke veštine i brzo je shvatio da postoji tržište
za zastave, značke, kape, šolje i mnoge druge vrste
etno-nacionalnih aksesoara.
Ovi proizvodi se prodaju dobro ne
samo u dijaspori, već i tokom godišnjica ili sportskih događaja. Postali su
nerazdvojni deo mnogih spomenika. Tokom skorašnjeg putovanja kako bih
obavila terenski istraživanje na granici Srbije i Hrvatske (pogledajte #zg2bg),
nisam mogla a da ne primetim da mnoge sveće upaljene na
spomen mestima imaju slične simbole i zaštitne znakove.
Prisetila sam se prijatelja sa
početka ove priče kada sam kupovala suvenire u Skoplju, Vukovaru i
Beogradu: istorijske ličnost iz bliske i ne tako bliske prošlosti uspevale su
da pronađu put do vrata našeg frižidera. Stari kraljevi, gospodari rata iz
devedesetih, sveci i predsednici: postoji širok asortiman meomarabilije stvoren
da zadovoljio svačiji ukus za odgovarajućom i lako prepoznatljivom prošlosti.
Poenta koji želim da vam prenesem se ne odnosi nužno samo na veliko ekonomsko
tržište svake vrste etno-nacionalnih memorabilija na Balkanu. To je takođe i
isto političko “tržište” u kojem se različiti akteri takmiče za sopstvene narative prošlosti
i njihova shvatanja istorije. Radeći to, oni se hrane simbolizmom
koji dobija novi život kroz memorializaciju.
Kako nas godine istraživanja
kolektivnih identiteta i ponašanja uče, izloženost simbolima i posmatranje godišnjica
sami imaju ograničenu moć mobilizacije datog stanovništva ukoliko ih
ne povezuje uverljiv narativ. Da koristimo terminologiju pozajmljenu
iz ekonomije, tvrdila bih da ni ponuda ni potražnja etno-nacionalnih sećanja nisu
opale značajno od devedesetih. No “potrošači” ovih sećanja su
se promenili: od stanovništva iz zemlje i van nje koji se identifikuju sa
svojim imaginarnim zajednicama, do širokog raspona nacionalnih i međunarodnih
aktera.
Ovo je najvidljivije u povećanoj
pažnji koja se usmerava na komemorativni žanr i koji se smatra
izuzetno važnim. Najposećenije komemoracije su one koje teže ka tome
da veličaju sećanja koja su bila osporava i marginalizovana od strane
prethodnog režima, političkog sistema ili date grupe. Uobičajeno se obeležavaju istorijski događaji
iz drugog svetskog rata i jugoslovenskih ratova. Sa svakom
godišnjicom, značenja i vrednosti povezani sa događajem su nanovo
sklapani i rekonstruisani kroz narative kako bi
se stvorila priča. Uglavnom, komemoracija je rezultat hibridnog tumačenja oba
rata: prvi (Drugi svetski rat) se interpretira kao uzrok,
a drugi (ratovi devedesetih) kao posledica.
Koristeći komemoracije kao mesto i
alatku, mnogi prodavci sećanja se takmiče u potvrđivanju njihove
lične interpretacije prošlosti. Indikator ove slabosti je ono što
nazivam “balkanska komemorativna turneja” - niz dobro posećenih spomena
koji počinje negde u aprilu i završava se u avgustu. No balkanska
komemorativna turneja ne privlači samo konstantno rastući broj posetilaca svake
godine, ona takođe dovodi do odnosa visoko rangiranih
političara koji imaju “dužnost” da još jednom izvlače moralne i političke
lekcije iz prošlosti. Prisustvo, diskurs i ponašanje političkih elita tokom
komemoracija se studiozno preispituje. Alternativno, njihovo odsustvo postaje
predmet teške kritike. Ovo znači da je prisustvo komemoracijama postalo
integralni deo posla predsednika i premijera.
Takođe transformiše komemoraciju u medijsku pozornicu, postavljajući diskurs i ponašanje političkih aktera u jezgro komemoracije. Umesto odavanja počasti žrtvama, spomen postaje jedva nešto više od sredstva za političku navigaciju i balansiranje različitih očekivanja širokog spektra aktera kao što su EU, lokalna zajednica, udruženja žrtava, građansko društvo i ratni veterani. Za ove “potrošače” sećanja, godišnje komemoracije su način merenja političkog pulsa nacije i njenih političkih elita, u cilju otkrivanja (promenjenog) političkog odnosa prema prošlosti. Da li ovo znači da spomenici više ne služe odavanju počasti mrtvima, već da postoje kako bi umirili žive?
Takođe transformiše komemoraciju u medijsku pozornicu, postavljajući diskurs i ponašanje političkih aktera u jezgro komemoracije. Umesto odavanja počasti žrtvama, spomen postaje jedva nešto više od sredstva za političku navigaciju i balansiranje različitih očekivanja širokog spektra aktera kao što su EU, lokalna zajednica, udruženja žrtava, građansko društvo i ratni veterani. Za ove “potrošače” sećanja, godišnje komemoracije su način merenja političkog pulsa nacije i njenih političkih elita, u cilju otkrivanja (promenjenog) političkog odnosa prema prošlosti. Da li ovo znači da spomenici više ne služe odavanju počasti mrtvima, već da postoje kako bi umirili žive?
Pravo na sećanje, pravo na zaboravljanje
Od završetka Jugoslovenskih ratova
iz devedesetih, brojni spomenici su postavljeni širom regiona. Zvanični i
neformalni (privatni). Neki od njih su postavljeni uz podršku ili uz
inicijativu vlade, drugi su rezultat delovanja grupa građana,
poput različitih zajednica ožalošćenih, udruženja žrtava i porodica. Ali ne
razlikuju se samo akteri koji su postavili i koji upravljaju ovim spomenicima;
i njihove svrhe su različite.
Prva vrsta spomenika teži tome
da postanu mesto sećanja, utelovljenje sećanja i njegovih “istina”,
“narativa”, “uzroka” ili “posledica”. Druga vrsta posvećena je procesu žaljenja dok teži da predstavi (prerano) presečene veze među preminulim i živim.
Različiti akteri su izrazili podršku
ili su finansirali “pravo na sećanje”, koje se pretvorilo u
“obavezu na sećanje” kao nesporan korak u suočavanju sa užasima rata,
njihovim prevazilaženjem i podsticanjem pomirenja. Ovo je doprinelo do
izbijanja groznice sećanja koja je ozbiljno potresla veoma krhke odnose na
Balkanu. Ono što ovaj imperativ sećanja prenebregava je to da
spomenik nije samo komad kamena ili tabula rasa na koju
možemo da uklešemo naše želje.
U jednu ruku, memorializacija može
postati društveni flaster, ili brzinsko rešenje za neke probleme. Ovo takođe znači
da se može koristiti da sakrivanje postojanja znatno dubljih rana, U
drugu ruku, može pretvoriti veoma lični proces žaljenja u veoma
javni akt društvenog aktivizma kroz izražavanje žalbi i potrage za pravdom. Na
kraju krajeva, pravo na sećanje i pravo na pravdu teže da simbolički
nadoknade prekinutu vezu između preminulih i onih koji su ostali živi. Cilj
spomenika je da popuni prazninu koju je ostavio gubitak, da traži prihvatanje i
priznanje nečije žalosti i nečije tragedije. Ali često ovo ne zahtevaju oni
koji su direktno pogođeni gubitkom, već oni koji tvrde da “govore u
njihovo ime”
Na Balkanu, zvanični spomenici nisu
samo javni podsetnici na ljudsku tragediju, uništene snove i “nikada
više”. Oni su simbolične žrtve na oltaru Domovine, čak i kada se pojavljuju
odvojeno od političkih aktera i diskursa. Slovenački novootvoreni spomenik “svim
žrtvama svih ratova” je još jedan primer kako se spomenici koriste
kako bi se ustanovili narativi - u ovom slučaju, sveobuhvatno shvatanje ratova.
U poslednje vreme, takvi
pokušaji da se stvori široka perspektiva teške prošlosti nisu ekskluzivna
karakteristika balkanskih zemalja sećanja. Tokom poslednje decenije,
Evropski parlament je bio predvodnik u promociji sveobuhvatnog
pristupa sećanju na žrtve totalitarnih režima. Parlament će
ovu interpretaciju evropske istorije 2018. obeležiti spomenikom
u Briselu. Stvaranje takvog spomen mesta, sa ciljem uticanja na
kolektivni odnos prema prošlosti na nacionalnom i nadnacionalnom nivou, bez
sumnje je politička izjava. Tek ćemo videti kakve će biti njene posledice
Na kraju, mi moramo bi svesni činjenice
da pravo na sećanje ne znači mnogo ako ne dovede do slušanja glasova onih
koji su ostali. Smislena suočavanja sa prošlošću ne počinju i ne završavaju se
na samoj politici sećanja. Cilj politike treba da bude da institucionalno spreči ponavljanje
zločina poput onih počinjenih u Srebrnici ili Jasenovcu kroz promovisanje mira,
demokratije, poštovanja ljudskih prava i vladavine zakona, koje se mora ogledati
u obrazovnoj politici i mora biti informisano objektivnošću u
interpretaciji istorije. Sadašnje stanje je da politički monopoli na
prošlost i očuvanje sećanja, lokalne zajednice, žrtve, preživele i
njihove porodice stavlja u senku takozvanih “lekcija” i “poruka” iz
prošlosti. Jednostavno ovakva politika ne služi njima, ni u
suočavanju sa tugom ni sa njihovim žalbama. Zahvat koji
politika ima nad prošlošću, sa pratećim traumama, znači da otvorene rane ne
mogu zaceliti - sve dok traume rekreiramo svake godine kroz politiku sećanja.
Svi putevi ne počinju iz sećanja
Ako se ne leče, otvorene rane će se
zagaditi. Dvadeset godina nakon jugoslovenskih ratova, rane
pojedinaca i zajednica nisu zarasle zahvaljujući pravu na sećanje. Oni
koji su poginuli i oni koji su ostali sa njima bili su javno izloženi, njihove
emocije i empatija skrajnuti i oduzeti. Kroz političko takmičenje
koje njihova iskustva svodi na brojeve ubijenih i jezivu hijerarhiju bola
žrtvama se ponovo oduzima njihova ljudskost: prvi put kroz patnju koju se proživele,
drugi put nakon smrti. Politizirane žrtve postaju žrtve još jednom,
kao mermerni spomenici na koje se projektuju opšta očekivanja
koja poništavaju njihova pojedinačna iskustva.
Istorija je postala riznica za identifikaciju “korisnih”
prošlosti na Balkanu i šire. Kroz sećanje, koristi se da podrži bezbroj
ličnih, nacionalnih ili političkih ciljeva. Takvo sećanje koje
se posmatra i kao komemoracija i politika postaje korisni program:
alat za izražavanje moralnih i političkih stavova prema prošlosti, ili za
njihovo osporavanje. Kao takvim, glavna svrha spomen mesta i komemoracija je privreda sećanja:
politička korist koja se izvlači iz korisnosti kao alatke za
dosezanje i mobilizaciju stanovništva oko otvorene rane, mita, željene
interpretacije prošlosti. U biti, sudbina takvih spomenika nije da postanu
“nikada više” simboli, već radije nikad ne reci nikad
Spomenici više ne funkcionišu.
Koristili smo ih, zloupotrebili smo ih: da napravimo poentu, da
privučemo pažnju, da preuzmemo inicijativu. Nastavak istim putem znači
kretanje u krug, onemogućavajući nam mogućnost stvarne promene u
budućnosti. Mermer ne govori, ali ako bi govorio, sigurna sam da bi želeo da
mislimo o budućnosti a ne samo o prošlosti.
preveo: Nikola Mojović
izvor: Balkanist magazin
Коментари
Постави коментар