Agencija za borbu protiv korupcije je objavila izveštaje o troškovima kampanja tokom prethodnih izbora i rezultati su zabrinjavajući po
opozicione stranke.
Na stranu potpuna dominacija vladajuće
koalicije a posebno SNS-a u onome što u američkoj predsedničkoj kampanji zovu
„earned media“ - medijski prostor koji nije rezultat političkog marketinga per
se već delatnosti kandidata i njegovoj sposobnosti da kontroliše medijski
narativ. Mada je kod nas razlog dominacije vladajuće koalicije u ovom segmentu
drugačije prirode.
Vladajuća koalicija očigledno ima znatno
veće materijalne resurse od opozicije ukupno, a po kolonama da i ne pričamo.
Doduše za opoziciju je povoljno to što
dve liste tj, tri stranke sada mogu da računaju na veće prihode nakon ulaska u
parlament. No rezultati su poražavajući imajući u vidu izbore za predsednika
2017.
Ako nije bilo jasno ranije danas je
očigledno da niti jedna opoziciona stranka ili koalicija nemaju resurse da
pokrenu kampanju za predsedničke izbore koja može ni iz blizine parirati
mašineriji i resursima SNS-a.
Budžet SNS-a je bio 8 puta veći od
budžeta DS-a , 12 puta veći od budžeta koalicije Dveri-DSS i 20 puta veći od
budžeta pokreta Dosta je bilo.
troškovi
|
glasova
|
RSD po glasu
|
|
SNS - SDPS - PUPS …
|
771,488,489
|
1,823,147
|
423.16
|
SPS - JS
|
359,377,432
|
413,770
|
868.54
|
SRS
|
114,379,811
|
306,052
|
373.73
|
DJB
|
37,177,860
|
227,626
|
163.33
|
DS - NOVA ...
|
92,109,792
|
227,589
|
404.72
|
Dveri-DSS
|
65,483,040
|
190,530
|
343.68
|
SDS-LDP-LSV
|
82,813,482
|
189,564
|
437.86
|
Novac ne odlučuje izbore sam po sebi,
kampanja koja ima više resursa ne mora neminovno pobediti međutim to važi onda
kada i manja kampanja ima dovoljno resursa da može da proširi svoju poruku
biračima. Nakon toga, razlika koju novac pravi se znatno smanjuje.
Međutim očigledno je da samostalno niti
jedan opozicioni blok ili stranka nemaju nikakve šanse da pariraju na takvom
nivou SNS-u ukoliko ni budu pokazali ozbiljno interesovanje za predsedničke
izbore.
Stoga opozicija ima 2 scenarija pred ove
izbore.
Prvi je da imamo reprizu parlamentarnih
izbora, gde će opozicija imati svoju posebnu trku u borbi za to koja
stranka/koalicija/pokret predstavljaju najjaču opozicionu snagu kako bi možda imali
osnov da primoraju ostatak opozicije da ih prati objedini se oko njih u sledećem ciklusu. Ili
da jednostavno potopi protivničku opozicionu kampanju i stranku u ne
relevantnost.
Ako krenu tim scenariom šansa da
opozicija pobedi na predsedničkim izborima je skoro pa beznačajna.
Druga je svojevrsno objedinjavanje
opozicije iza nestranačkog ili nezavisnog kandidata. Nije za očekivati i da se
konzervativni i liberalni blok ujedine ali zajedničkim resursima stranaka
jednog od tih blokova bi se ipak koliko toliko moglo parirati mašineriji SNS-a.
Ako prođe taj kandidat u drugi krug sve
je moguće i zavisi od snage kandidata kog podrži SNS.
Međutim tu se postavlja problem toksičnih
brendova određenih opozicionih stranaka i njihovih lidera. Da bi ovakva
strategija bila uspešna stranke i njihovi predsednici bi morali da pređu na
zadnje sedište i da se ne ističu preterano u kampanji.
Ovakva kampanja bi mogla iskoristiti sa
jedne strane infrastrukturu koju poseduje prije svega DS sa marketinškom
sposobnošću DJB.
Uz kandidata koji nema repove na koje SNS
– može nagaziti ovakav kandidat i kampanja bi mogli da igraju na kartu
jednostavnog izbora. Posebno ako Nikolića podrži SNS.
Ima tu još jedna stavka.
Ni konzervativni i liberalni opozicioni blok nisu uspeli da od
2012. do 2016. privuku nove birače u iole značajnijem broju. Jedino je pokret DJB
pokazao znake ozbiljnijeg rasta ali utisak je da je značajan deo tog rasta u
stvari prelaženje glasača različitih ex-DS stranaka u njihov tabor.
U stvari DJB je jedini kome nezavisan
izlazak na predsedničke izbore može koristiti ukoliko ostatak opozicije ne
iznenadi kvalitetnim kandidatom.
Uz obimnije resurse nakon ulaska u
parlament oni svakako mogu proširiti do sada prilično efikasnu i pametno vođenu
marketinšku kampanju i verovatno se nametnuti kao najznačajnija snaga
liberalnog dela opozicije. Postavlja se pitanje koliko to svima nama ostalim
može pomoći ako opozicija izgubi predsedničke izbore 2017.
Ja imam na umu kandidata oko koga birači
ovih stranaka mogli da se slože bez značajne negativne sinergije.
Videćemo da li su i oni sposobni da dođu
do sličnog zaključka, ako ništa drugo valjda će ih pitanje resursa naterati da
porazmisle o tome.
Коментари
Постави коментар