Ako je u
septembru izložba koju ste obavezno trebali posetiti bila izožba
posvećena Albrehtu Direru i njegovim savremenicima u Muzeju grada Beograda,
izložba posvećena Mihajlu Pupinu “Pupin - od fizičke ka duhovnoj realnosti” je must
have za mesec oktobar.
Izložba je na
adresi Istorijskog muzeja Srbije, cena prava sitnica 200 RSD, a ako ste student
kao moja malenkost svega 100 RSD.
Ova
izložba je uspela da u meni izazove i osećanje zadovoljstva i osećanje
nezadovoljstva i na kraju čuđenje. Sveukupno, moje mišljenje je
pozitivno, ali sa zvezdicom. Zvezdica jeste nešto veća ali nije vezana za
suštinu. Pročitaćete uskoro zašto zvezdica.
Mihajlo Pupin
vam je najverovatnije poznat kao jedan od najistaknutijih naučnika našeg
porekla, i nekako u skladu sa time je pokušaj ove izložbe da uplovi u savremene
tokove. Izložba je interaktivna, multimedijalna, puna senzora a povrh
svega tu je i redak okus proširene stvarnosti ili ti augmented reality-ja (u
daljem tekstu AR).
Izložba stremi visoko, i nadam se da ću vam približiti koliko se približila vrhovima u koje se zagledala.
Dok sam je obilazio stekao sam utisak da je preda mnom izložba dvostruke prirode odnosno dva sloja.
Prvi bi bilo konvencionalno prenošenje znanja i poticanje iskre interesovanja koje ova izložba ima sve preduslove da ispuni. Priča o Pupinu je štaviše sama dovoljno snažna i inspirativna da ispuni misiju koju pred sobom ima izložba čak i kada bi u samu izložbu ušlo jako malo promišljenosti i želje da se priča predstavi na najbolji mogući način. Snaga priče o Pupinu se najbolje ogleda u prvom delu izložbe, posvećenom životnom putu Mihajla Pupina, oličenom kroz njegovo autobiografsko delo “Od pašnjka do naučenjaka”
Izložba stremi visoko, i nadam se da ću vam približiti koliko se približila vrhovima u koje se zagledala.
Dok sam je obilazio stekao sam utisak da je preda mnom izložba dvostruke prirode odnosno dva sloja.
Prvi bi bilo konvencionalno prenošenje znanja i poticanje iskre interesovanja koje ova izložba ima sve preduslove da ispuni. Priča o Pupinu je štaviše sama dovoljno snažna i inspirativna da ispuni misiju koju pred sobom ima izložba čak i kada bi u samu izložbu ušlo jako malo promišljenosti i želje da se priča predstavi na najbolji mogući način. Snaga priče o Pupinu se najbolje ogleda u prvom delu izložbe, posvećenom životnom putu Mihajla Pupina, oličenom kroz njegovo autobiografsko delo “Od pašnjka do naučenjaka”
Ne želim da spojlujem
izložbu, ali je bitno napomenuti da ona je ona sveobuhvatan pogled na život
Mihajla Pupina. Osim njegovih motiva i principa kojima se rukovodio i koji su
ga oblikovali kao naučnika i čoveka, upoznaćete ako se upustite u ovu priču i
Pupina, književnika, humanistu. Naravno upoznaćete Pupina i kroz njegove pronalaske.
Telefoni, telegrafi i rendgen |
Iz nekog
razloga, kao izložba u izložbi, postoji i izložba dela iz Pupinovog legata.
Odmah da se razumemo, ova dela itekako vredi pogledati i ako odete nemojte
propustiti da to i uradite. Fizički je odvojena od osnovne postavke i ulazite u
prostorije gde je predstavljen legat ulazite iz foajea odmah posle ulaznih
vrata.
Ali je zaista
čudno, tematski potpuno odvojen ovaj deo izložbe valjda postoji na osnovu
personalne unije. Valjda je ovo izložba u limbu. Čudna odluka, ali ne nužno
loša. Kao što rekoh obavezno pogledajte i ovaj deo izložbe.
Ambijent moram
pohvaliti, vizuelni izgled izložbe, detaljno osmišljen i lepo ukomponovan mada
raznolik i nikako monoton. Različiti elementi koji se pojavljuju ipak imaju
zajedničku temu i ishodište. Zaduženi za vizuelni izgled svoj posao su odradili
ozbiljno, “scenografija” ističe i prati Pupinovu priču.
Međutim tu
dolazimo do drugog sloja izložbe - interaktivnog. Ako je osnovna
“scenografja” Pupinove priče u priličnoj harmoniji i pomaže u razvoju
priče o Pupinu, onda je interaktivni deo i pored najboljih namjera često
suprotno.
A čak je i ministar odlučio da posebno istakne ovaj element izložbe
„Izložba o Mihajlu Pupinu pokazuje koliko nove tehnologije mogu da
preobraze našu muzeološku praksu. Sada roditelji, ili bake i deke, čak i
oni koji smatraju da je tablet — vrsta poslužavnika, mogu da povedu na
izložbu svoje najmilije, bez straha da će se klinci, naviknuti na 3D
kompjuterske igrice, u muzeju zanesvestiti od dosade."
Ograničenja su
prije svega tehničke prirode i u idealnim uslovima možda bi zaista doprinjeli
samoj izložbi.
Ali izvedba nije
bila na tom nivou.
Prvo, značajan
deo izložbe je interaktivan ali preko posebnih aplikacija za Android i iOS. Ali
ako imate Android 4.1 (samo su Android 4.4 KitKat i kasniji podržani) poput mene na vašem pametnom telefonu “you are out of
luck”. Isto ako imate Windows Phone, Blackberrry ili obični mobilni telefon.
Ovaj deo izložbe sam potpuno propustio, zahvaljujući nedostupnosti tehnoliogije. |
Tako da što se
tiče interaktivnog dijela odmah na početku moje iskustvo je bilo kljasto. Samim
tim i moje iskustvo izložbe.
Ovakva nesrećna
situacija se uz malo dobre volje mogla izbeći. valjda je bilo jasno
organizatorima da značajan deo njihovih eventualnih posjetilaca neće
posjedovati željene aparate. da je njihov cilj bio da pruže posjetiocima što
potpunije iskustvo trebali su imati nekoliko uređaja koje su uz neki vid
osiguranja mogli predati posjetiocima kojima je neophodan. (A nije da su u
muzejima gužve pa da neko može lako da prošvercuje npr. tablet od 10 inča)
Ostatak kljaste
interakcije je pak bio na nivou sjajnih ideja koje realnost može lako
pogoršati.
Ako prođete u
blizini dela izložbe o Pupinovom dolasku u SAD, senzori vas prepoznaju i
nastupju pripremljeni audio-vizuelni efekti. Nažalost ako ima nekoliko ljudi
koji svako za sebe promatra izložbu možete pretpostaviti da se to pretvara u
prilično konstantno ponavljanje efekata. It’s annoying and not particularly
pretty.
AR u sobi sa
dijagramima, pati od problema od kog su patili AR uređaji sve do pojave
Majkrosoftovog HoloLensa - nepreciznosti. AR je fantastičan doživljaj,
ali samo kada radi perfektno. I posebno je efektan kada se može videti priroda
koju nadograđuje. U ovom slučaju, ekrani koji bi na moj prilazak počeli da mi daju
informacije koje je davao AR bi bili neuporedivo bolje i rešenje. Ovako sam se
koncentrisao da gledam dijagram pod tačno određenim uglom a ne na informacije
koje je AR prenosio.
Ovo radi neprecizno, nije immersive 2% zahvaljujući statusnoj traci prisutnoj u vidnom polju |
Jednostavno,
šteta je. Izložba da je bila konvencionala bila bi i više nego uspješna u mojim očima,
izbor eksponata je bio odličan, predstavljanje tih istih eksponata isto tako
odlično. Priča je bila prilično koherentna i obuhvatal je sve delove života
Mihajla Pupina zbog kojih ga cenimo i zbog kojih može i treba da bude
inspiracija mladima, kojima je, imam utisak, izložba bila namenjena.
Poziv koji se ne odbija |
Možda postoje
mnogi koji žele modernizaciju muzeja i izložbi, uvođenje sto i jednog
multimedijlnog čuda kako bi postakve bile zanimljivije, i sve to ima smisla ali
dokle god multimedija i interaktivnost ne uzrokuje neugodne prekide u iskustvu.
Ambijentalna
muzika, monitori sa interaktivnim/multimedijalnim sadržajem i informacijama o
eksponatu koji bi se eventualno automatski aktivirali pri prilasku/prolasku bi
u ovom slučaju bili neuporedivo efikasnije i srećnije rešenje.
Ovako napravili ste
ono što se u svetu tehnologije zove gimmick. Napravili ste rešenje koje traži
problem.
Moram i da
napomenem nedostatak suvenira i kataloga.
Suvenira, koje
bi ste poneli kao memento na izložbu uopšte nema, što je posebno šteta pošto
niste molgli napraviti npr. fotografiju zahvaljujući mračnom ambijentu (osim
ako nemate natprosečno poznavanje fotografskog umijeća i kvalitetniju opremu od
prosečne). IMS pak ima desetine suvenira na temu ratnika, ratnica, heroja i sl.
Valjda istorija nauke nije toliko interesantna.
Katalog postoji
ali njegova cena je 2000 RSD. Za mene, previše, posebno imajući u vidu da je
katalog za Direrovu izložbu bio 4 puta jeftiniji.
I eto, ispade da
sam više kudio nego hvalio. Ali to nije realan odnos. Ono što je za pohvalu je
neuporedivo značajniji deo ovog iskustva.
Stoga ako ste
stigli do ovih redova opet vam dosađujem i poručujem ako ikako imate vremena i
sredstava obavezno posetite ovu izložbu.
izvori slika redom: seecult.org , novosti.rs, novosti.rs, pcpress.rs, b92.net, novosti.rs
Коментари
Постави коментар