Pre nekog vremena, internet javnost
je uzburkala priča o osnivanju sajta kakavjedoktor.org sa ciljem
ocenjivanja, naravno, doktora.
Urzo nezadovoljni postojanjem sajta i
njegovom namenom sajt je ubrzo dobio zabranu delovanja pod pritiskom
lekarske komore. (!?)
Neću se baviti samim problemom i
pričom koja ga prati, ona u ovom slučaju nije bitna, ona je samo
okdidač, priča koja me je navela da razmišljam.
Za više o smamom problemu
preporučujem pogledati: zverko.rs
Naravno blogerka koju izuzetno cenim
a koja je slučajem medicinski radnik, bacila je svetlo na jedan po
meni jako bitan aspekt cele priče: zubarica.com
Pa o čemu je reč?
Lako ćemo se složiti ukoliko smo
razumne osobe koje cene slobodu iznad svega da su sloboda govora i
transarentnost dva izuzetno važna mehanizma u obezbeđivanju
pravilnog i pravednog funkcionisanja jednog društva. Kao
rezultat istog razmišljanja lako možemo doći do zaključka da u
skladu sa ova dva principa nikako ne bi smelo doći do zabrane
funkcionisnja ovog sajta.
Zaista, sledeći analogiju po kojoj
bi za eventualno iznošene neistina koje na ovom sajtu objavljuju
treća lica ovaj sajt trebao snositi kaznu u vidu zabrane istog
dolazimo na klizav teren kazni koje bi analaogno tome trebalo da
dobije čitav niz sajtova koji su vitalni informacijski čvorovi
našeg društva i samim tim značajni stubovi na kojima ono počiva.
Moliću lepo,
Da li treba da zatvorimo sve forume
na internetu jer na njima neminovno dolazi do kleveta i vređanja
određenih ličnosti. Da li da zabranimo sajtove velikih medijskih
kuča (a i onih manjih) na kojima čitaoci ostavljaju svoje
komentare, jer neminovnost je da ako ljudim date moć da se izraze
(što naravno treba uraditi) do ovakvih nemilih sitacija će
dolaziti.
Može se reći na primer da je i u
doba pre interneta na različite načine bil omoguće izneti
uvredljiv i neistinit sadržaj o nekoj osobi a da oštećena osoba
nema mogućnost da sazna ko je počinilac.
Može se tvrditi da "cenzura"
interneta neće rešiti ovaj problem ali da će da naškodi razvoju
demokratskog društva, i u tom smislu to je zaista tačno, svaka
cenzura vodi nedemokratskim režimima - vodi diktaturi.
Ali ostaje pitanje da visi u vazduhu:
"Da li Samo zato što nismo u
mogućnosti sprečiti povredu nečijeg integriteta treba da dopustimo
mogućnost povrede istog i to stavljajući integritet društva i neki
viši interes zajednice iznad integriteta tog pojedinca?"
I to je ključno, pitanje nije da li
treba ili ne cenzurisati internet, jer odgovor je naravno ne.
Pitanje koje treba postaviti je da
li sloboda govora podrazumeva slobodu vređanja i iznošenja
potencijalno jako štetnih neistina, i naravno pitanje da li možete
stvoriti zaista slobodno društvo ako zanemarite integritet pojedinca
i njegovu slobodu.
Pogotovo što analogija sa
političarima baš i ne pije vodu jer uslovi koje ima jedan političar
i jedan običan pojedinca nisu nikako isti.
Nažalost glas interneta nije
dovoljan u našem današnjem društvu da dovede bilo kog političara
u problem, uvrede i klevete koje mogu biti iznete na njihov račun na
nekom internet portalu ili forumu su po njihov integritet apsolutno
bezopasne,jer na kraju krajeva one ostaju o domenu komentara i ličnih
mišljenja anonimusa sa interneta, nešto što zaista retko ko u
našem društvu shvata ozbiljno. Da ne pričamo što ispoljavanje
mišljenja na internetu takođe dođe kao i dobar ventil, te se na
ovako kontrolisn način izražava određena količina nezadovoljstva
umesto da se to nezadovoljstvo i energija upotrebi protiv njih.
No pojedinca internet može uništiti,
anonimne "žalbe" mogu lako uništiti život pojedincu, još
ako samoproglasite svoj sajt relevantnim i mediji željni skandala ga
uzmu kao relevantnog - pa imate recept za katastrofu. A mi živimo u
društvu u kome su katastrofe moguće a često čak i savršeno
normalne.
No kako ovaj važan demokratski
mehanizam napraviti što bezopasnijim za pojedinca?
"Histori est magistra vitae"
I šta nam kaže istorija?
Istorija nam, da prvo krenemo od
slobode govora, kaže da je sloboda govora uvedena kao mehanizam
zaštite političkih figura koje su se javno zalagale u parlamentima
za ideje koje nisu bile baš po volji onima koji su bili na vlasti.
Cilj slobode govora je bio taj da se politički zastupnik ne može
osuđivati na osnovu svojih političkih stavova koje je branio, u tom
smislu sloboda govora datira još u doba Rimske republike i u doba
narodnih tribuna koji su uživali upravo ovu privilegiju.
I to je i danas osnovna svrha slobode
govora - da nemožete biti osuđeni i kažnjeni za stavove koje
izneste ako se oni ne slažu sa stavovima onih koji su u posedu moći.
Anonimne žalbe i tužbe takođe
imaju svoju istoriju, i to je istorija zloupotrebe, hiljade i hiljade
običnih ljudi su stradale od strane svojih suparnika jer su ih oni
anonimno prijavljivali raznim tajnim policijama tokom istorije
čovečanstva.
Kažu kad je postavljen komandant
Austro-Ugarske uprave nad Beogradom raspisao je proglas da će biti
nagrađeni svi oni koji prijave delovanje protiv AU monarhije i
njenog vladaoca, takođe priča kaže da je prvi dan džak (možda i
više njih) žalbi koje su bile pre svega žalbe na komšije i bliske
rođake, pročitao ih, zatim sledećih para dana dobijao žalbe
slične sadržine dok na kraju nije odustao od čitanja žalbi.
Čisto da podsetimo kakav smo narod
ponekad, i da ono što radi u Francuskoj i Velikoj Britaniji ne mora
da radi i kod nas kako je zamišljeno.
Da se vratim temi.
Moji zaključci bi bili sledeći,
izvodeći iz gore navedenih primera i stavova,
Smisao ocenjivanja kvaliteta usluga
postoji i čak štaviše ocenjivanje kvaliteta je poželjno.
Smisao anonimnosti kao sistema zaštite
pojedinca od sistema ili korporacija postoji.
O slobodi govora i transparentnosti
društva kao značajnim društvenim vrednostima nemoram ni govoriti.
No postavio bih par pitanja, koja bi
ujedno bili i teze i eventualni principi prilikom razmišljanja o
problemu pojedinca nadgledanog od strane društva:
Postoji li smisao anonimnosti kao
sistema zaštite prilikom iznošenja ozbiljnih optužbi protiv
običnog pojedinca?
Da li je anonimnost prilikom
optuživanja nepovlašćenog pojedinca etička vrednost?
Da li sloboda govora predstavlja i
slobodu iznošenja ozbiljnih optužbi i neodgovaranje za posledice
koje one mogu doneti. (pre svega ako se pokažu kao neistinite)?
Ne znam, možda ove teze i ova
pitanja mogu pomoći u toj dilemi, možda dileme ni nema...
Коментари
Постави коментар